4. august inviterte Samferdselsdepartementet til to møter om utfordringene knyttet til bruk av el-sparkesykler. Målet var å få innspill fra næringsaktørene og byene til arbeidet med reguleringen av markedet. På møtene ble det tydelig at tilnærmingen til elsyklene er ulik i de forskjellige byene. Der samarbeidet mellom aktørene og kommunene er god, fungerer også ordningen best.

Tekst Redaksjonen
– Elsparkesykler gir et positivt tilskudd til mobilitet i byene, og de er kommet for å bli, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Den siste tiden har vi imidlertid vært vitne til betydelige utfordringer hva angår sikkerheten og fremkommeligheten for andre trafikantgrupper. Det har også oppstått flere diskusjoner knyttet til personskader ved bruk av elektrisk sparkesykkel, inkludert ansvarsfordeling og rettigheter når det kommer til erstatning. Behovet for strengere reguleringer er derfor presserende. -Både lokale myndigheter, aktørene, brukerne og staten har et ansvar for å sikre at el-sparkesyklene brukes på forsvarlig vis, sier Hareide. Det var dette som var bakgrunnen for møtene som ble gjennomført 6. og 7.august.
Hareide mener at initiativene de lokale myndighetene, i samarbeid med næringsaktørene, har forpliktet seg til er helt nødvendig for å bedre dagens situasjon. Gjennom et felles initiativ har næringsaktørene selv tatt ansvar for å bli enige om prinsipper for ansvarlig mobilitet i Oslo. De ønsker blant annet å etablere en gatepatrulje for rydding av sparkesykler, fartsbegrensede soner og parkeringsplasser. Dette opplever Hareide er gode prinsipper, som vil kunne bidra til å redusere utfordringene i hovedstaden allerede denne sesongen. Hareide understreker at byene kan sette inn flere tiltak selv, som noen også gjør. Muligheten til å fjerne sykler som står feilparkert samt å kreve utgiftene til fjerning og oppbevaring dekket kan kommunen benytte seg av om nødvendig. Hva angår kommunenes myndighet til å sette rammer for kommersiell utleie på kommunal grunn er dog komplekst og berører flere myndigheter. Det pågår for tiden to rettsprosesser som dreier seg rundt dette spørsmålet. I etterkant av disse prosessene vil vi få svar på hvilke lovreguleringer som det eventuelt er behov for, og omfanget av reguleringene vil blir tydeligere.
Samferdselsministeren ønsker å satse på at el-sparkesykler og andre typer mikromobilitet skal bidra til grønn, fremtidsrettet mobilitet i god sameksistens med det øvrige trafikkbildet. Både lokale myndigheter, aktørene, brukerne og staten må ta sin del av ansvaret for å sikre at el-sparkesyklene benyttes på forsvarlig vis. Samferdselsdepartementet startet dette arbeidet allerede før sommeren. Målet er å ha det nødvendige regelverket på plass våren 2021.