Prisvinnende geoteknisk arbeid

Keller Geoteknikk har fått en internasjonal pris for sitt arbeid med Follobanen. Blant annet utviklet de en ny metode for forankring i løsmasser ved Oslo S.
Foto: Keller

Tekst Gunn Iren Kleppe

Vi snakket med Dominic Gächter fra Keller Geoteknikk AS rett før han bordet flyet til New York. Dit skulle han for å motta ENR Engineering News-Records «Award of Merit» for Kellers banebrytende geotekniske arbeid med Follobanen ved Oslo S og Ski. Ifølge Gächter var prosjektets internasjonale aspekt en medvirkende årsak.
– Det er i hovedsak grunnen, pluss kompleksiteten i prosjektet, forklarer han, og en kombinasjon av teknologi, sikkerhet og utførelse.

Kompliserte grunnforhold

Keller har i hovedsak jobbet med grunnforsterking og pelefundamentering ved Oslo S og Ski stasjon. Kellers arbeid startet i mai 2016, og totalt har de hatt en bemanning på rundt 70 ansatte fra ni nasjoner siden oppstart.
– Vi har noe arbeid som gjenstår, men er 95 prosent ferdige, forteller Gächter.
Prosjektet har vært svært sammensatt og komplisert, og spesielt arbeidet ved Oslo S har vært krevende. Man har måttet tilpasse arbeidet til eksisterende infrastruktur og konstruksjoner, annen byggevirksomhet, områder av arkeologisk interesse og eksisterende togtrafikk. Hovedutfordringene, ifølge Gächter, var imidlertid tidsaspektet kombinert med kompliserte grunnforhold inklusive områder med kvikkleire.
For å møte utfordringene har Keller benyttet forskjellige grunnarbeidsteknikker som injeksjon, jetpeler, kalksementpeler, stålkjernepeler og lissestag. I sommer installerte de over 10 000 meter med jetpeler på bare tre uker.

 

Første gang i Norge

For å løse utfordringene med vanskelige grunnforhold utviklet Keller en ny måte å installere forspente lissestag hvor de forankret stagene i løsmasser med 15 meter lange jetpele-legemer. Ifølge Gächter fungerte det svært bra, samtidig som det også ga reduserte borekostnader.

– Vi festet ankere i leire istedenfor grunnfjell. Grunnfjellet lå på cirka 30 – 40 meters dyp. Med den teknologien vi utviklet i Norge var vi i stand til å sikre spunten med korte løsmasseankere, forklarer han.

Grunnet nærhet til spor i drift og utfordrende grunnforhold, ble det utført tester på forhånd og kontinuerlig monitorering underveis. Ved Ski stasjon kunne man imidlertid benytte permanente ankere siden grunnfjellet der kun ligger på 25 meters dyp.

Miljøbesparelser

Miljøhensyn har også vært viktige. På grunn av mengden returslam som medfølger denne typen arbeid, har Keller benyttet en metode der de trekker ut det meste av vannet før returmassene kjøres til deponi. På denne måten kan mengden masser som kjøres til deponi reduseres drastisk og vann til boringen gjenbrukes i prosessen.

– Det kan håndteres med vanlige lastebiler når det leveres til deponiet. Man trenger ikke vakuum lastebil, påpeker Gächter.

Vannet gjenbrukes til boring og jetinjisering og det totale vannforbruket reduseres med 40 prosent. På Follobanen ble det brukt totalt en million kubikkmeter med grout. Det vil si en reduksjon på 400 000 kubikkmeter returmasser som måtte leveres på deponi.

– Vannmengden som må deponeres blir betydelig redusert. Dette har stor betydning, understreker han.

– Keller har utført en betydelig mengde kompliserte grunnarbeider på Oslo S over en periode på flere år. Flere steder har Keller foreslått nye metoder eller utviklet eksisterende metoder til det beste for prosjektet. Bane NOR er godt fornøyd med Kellers bidrag til Follobaneprosjektet, sier Anders Eknes, prosjekteringsleder i Bane NOR.

Foto: Dominic Gächter. Keller Geoteknikk AS