Miljøprosjekt i ølen

– Vi er godt fornøyd med både gjennomføring og fremdrift av prosjektet. En gang- og sykkelvei ble påbegynt 20. november 2017, og skal leveres i januar neste år. Vår valgte entreprenør på denne jobben, Risa, melder at ferdigstillelse vil bli etter planen – altså i januar neste år.
Foto: Ølen Betong
Tekst Jørn Wad

Steinar Skartland er prosjektleder hos Statens Vegvesen for gang- og sykkelvei langs E134 Ølen og Ølensvåg i Rogaland. Han er godt fornøyd med prosessen så langt, og også at entreprenøren Risa har valgt kortreist betong fra Ølen Betong.

Vel 3 kilometer

Traseen er på totalt 3,3 kilometer, og innebærer blant annet etablering av 2 underganger og rundt 150 kummer. En utfordring har vært at det er ganske tett trafikk i området, og i anleggsperioden har det vært utfordringer med trafikkavviklingen:
-Ja, det er riktig at vi tenkte en del på dette på forhånd, bekrefter Skartland. Han er imidlertid opptatt av å understreke at entreprenøren har løst dette på en forbilledlig måte, slik at trafikantene – både myke og alle andre – har blitt godt ivaretatt i hele perioden.
Dette har vært et prosjekt som har vært lenge etterlengtet både av veinaboer, bilister og nettopp de myke trafikantene.
I de om lag to årene prosjektet har pågått, har Ølen betong levert ca. 1.000 kubikkmeter betong. Siden dette er en strekning der både ansatte og betongbilene til Ølen betong ferdes daglig, er det ekstra spennende å få bidra til prosjektet, sier Stian Berge, divisjonsleder for Ølen Betong, til selskapets egne nettsider.

Etter planen

-Dette er et prosjekt som omfatter både kulverter, rør og kummer, og således er det et prosjekt med en god del betong, men også naturstein og andre materialer, forklarer prosjektleder Steinar Skartland. Men bortsett fra selve trafikkavviklingen synes han ikke at det har vært et prosjekt med spesielle utfordringer, og han roser leverandører og entreprenør for å ha bidratt til at det har blitt slik.
-En av de større betongjobbene på prosjektet ble utført i juni i år, da to store kulverter ble koblet sammen via betongvegger. De to kulvertene skal utgjøre en undergang for gang og sykkelveien, der myke trafikanter kan krysse under veien i Ølensvåg, forklarer han.

Prosjektet er romslig, fordi det gir plass til 3 meters bredde på selve gangveien, og dessuten har det gir rom for et 3 meter bredt grøntareale som ytterligere skiller de myke trafikantene fra andre veifarende. I tillegg har det blitt plass til flere tilførsels- og påkjørselsveier til gang- og sykkelveien. Tilførselsveiene er veier hvor det også er tillatt med bilkjøring i forbindelse med påkjøring til E134, og dermed har man unngått 3 parallelle veier: E134, gang- og sykkelvei og tilkomstveiene.

Multiprosjekt

Hele veistrekningen får veibelysning, høyspent og fiber. I tillegg har Vindafjord kommune lagt ned kloakk i området, mens Telenor og «Ølen Vassverk» har foretatt utbedringer og oppgraderinger på veistrekningen.