En av de mest markante endringene i bybildet, både i Norge og i store deler av Europa, er at bilene skvises ut. Dette gir nye muligheter for byutvikling og bedring i bokvalitet.
Tekst Vetle Houg – Byggutengrenser
Det er liten tvil om at færre biler i gatene og mindre trafikk gir bedre bokvalitet. Det blir mindre støy og støv, gatene kan få en mer variert bruk, og boligene kan i større grad åpne seg for omgivelsene utenfor.
Det er samtidig vanskelig å se for seg at ikke bilen fortsatt skal spille en stor rolle i hverdagen til de aller fleste. Det må derfor være løsninger som er levelige for folk flest.
Foreningen Byggutengrenser har gjennom mange år arrangert studieturer for arkitekter, og i år gikk turen til Madrid. Denne byen har på få år gjort store endringer i byens infrastruktur; store motorveier er lagt under bakken og skapt nye, populære byrom hvor folk trives. Elven Manzanares har fått tilbake et mer naturlig løp og gir plass til mer dyreliv og natur. Det er mange paralleller til norske storbyer, hvor fjerning av trafikk har vært et viktig grep i byutvikling.
Tunge materialer tar støyen og støyten
Byggematerialer som mur og betong er sentrale i all byutvikling. Foruten den åpenbare fordelen at de ikke brenner, er det noen egenskaper som er viktige for trivsel og komfort. Støy er en av de aller viktigste trivselsfaktorene i en bolig. Nattesøvn som blir forstyrret av støy er for mange en utfordring. Bygg i mur og betong gir svært god støydemping, enten det er mot trafikken i gata eller naboen.
Lavere karbonavtrykk
Det økende oppmerksomheten på utslipp av klimagasser har gjennom mange år bidratt til at betongprodukter har fått lavere karbonavtrykk, ikke minst i Norge hvor mange prosjekter etterspør lavutslippsprodukter. En betong med lavt karbonavtrykk, kombinert med lang levetid og lite vedlikeholdsbehov er en god oppskrift på et bærekraftig bygg.
Betong kan produseres på mange måter, og i et byggeprosjekt kan det være flere løsninger som på ulike måter kan bidra til å redusere utslipp fra materialene. En optimalisering av prosjektet kan også gi store gevinster på miljøregnestykket. Alle bygg er unike, og har ulike forutsetninger for hvordan materialene og konstruksjonsløsningene kan bidra til lavest mulig utslipp.
Ny generasjon betong
Powerhouse Brattørkaia i Trondheim er et eksempel på hvordan kunnskap om betong er utnyttet til det fulle. Bygget stod ferdig tidligere i høst, og er verdens nordligste kontorbygg bygd som plusshus – og det skal produserer mer energi gjennom sitt livsløp enn det har brukt både til produksjon av materialer og til drift.
Bygget er i betong, og det er brukt en betongresept som har svært lavt karbonavtrykk. Samtidig er konstruksjonen optimalisert slik at dekkene er slanke, men sterke. Dette gir færre søyler og større og mer fleksible arealer. Fremtidsrettet og smart – og et eksempel til etterfølgelse.